Bożena Dunat, Holocaust gimbów, ANGORA nr 3 (17 I 2016); przedruk z NIE (Nr 2 (8?14 I)).
17 lat temu rząd AWS postawił na gimnazja, żeby Słowo sygnalizujące wyjaśnienie teleologiczne. Aczkolwiek w przeszłości, zanim wprowadzono gimnazja, zapewne była to racja uzasadniająca reformę szkolnictwa. oddzielić młodsze dzieci od starszych, dorastających. Miał to być warunek rozwoju jednych i drugich. Jak gdybyTo wyrażenie jest dosyć kłopotliwe. Wydaje się, że pełni funkcję chroniącą – gdyby odczytać jako „jakby”. Tutaj jednak jego funkcja jest inna, sygnalizuje zdystansowanie się do tego, że starsi uczniowie szukają towarzystwa młodszych. Ponieważ cały fragment relacjonuje powody wprowadzenia gimnazjów i dotyczy sposobu myślenia ówczesnych decydentów, podkreślone wyrażenie pełni funkcję polemiczną – podobnie jak „jakoby” lub „rzekomo”. ósmoklasiści z upodobaniem szukali towarzystwa pierwszaków, żebySłowo wskazujące domniemany cel starszych uczniów, którzy mieliby szukać towarzystwa młodszych. je demoralizować. ChociażSłowo odpierające, jednakże w tym wypadku zostało ono zastosowane w obrębie przytoczenia kierunku myślenia AWS. Mimo że każdy wie, że uczniowie trzymają się swoich grup rówieśniczych, AWS miał pomysł, rozdzielić uczniów. każdy nauczyciel z podstawówki wie, że Wyrażenie zapewniające – nauczyciele podstawówek jako znający uczniów zostali przywołani jako autorytet. Twierdzenie będące przedmiotem zapewnienia przeczy zasadności wprowadzenia gimnazjów. wychowankowie zamykają się w swoich grupach rówieśniczych.
Drugi powód reformy wyglądałMożna odczytać jako osłabienie powagi drugiego powodu, czyli jako wyrażenie chroniące, być może jednak słowo to nie miało mieć takiej funkcji w intencji autora. poważniejWartościowanie pozytywne, wskazujące, że autorka przyznaje drugiemu powodowi wprowadzenia gimnazjów większą wartość. . Gimnazja służyły wyrównaniu szans gorszychWartościowanie negatywne. uczniów. Średniak z kiepskiej Wartościowanie negatywne. podstawówki nie odnajdywał się w liceum. Umieszczony w gimnazjum z dobrymiWartościowanie pozytywne. nauczycielami miał nadrobić braki.
Rozpusta
Najlepszy Wartościowanie pozytywne. uczeń nie mógł wybrać renomowanegoWartościowanie pozytywne. gimnazjum na drugim końcu miasta ? z powodu rejonizacji był skazany na najbliższe. Zresztą z założenia nie miało być renomowanych Wartościowanie pozytywne. gimnazjów.
To teoria. Praktyka?
Rodzice gimnazjalistów i dyrektorzy szkół obchodzą prawo, boSłowo-wskaźnik, które w tym kontekście sygnalizuje wyjaśnienie. jedni i drudzy nie są zainteresowani urawniłowką Wartościowanie negatywne. . Pierwsi na czas naboru meldują pociechy u babć czy koleżanek mieszkających w pobliżu dobregoWartościowanie pozytywne. gimnazjum. Drudzy rezerwują tzw. miejsca dyrektorskie, które rozdzielają, jak im się podoba. Efekt: wyniki egzaminów w gimnazjach różnią się nawet o 40 proc. Zbadał to Uniwersytet WarszawskiWyrażenie zapewniające. .
Segregacja odbywa się też w chwili przydziału uczniów do klas. Obowiązuje zasada: łączyć lepiej Wartościowanie pozytywne. rokujące dzieci.
? O tym nie mówi się głośno, ale w każdym gimnazjum istnieją klasy dla uczniów zdolnych Wartościowanie pozytywne. i tzw. wyrównawcze ? mówi Agata, polonistka jednej z warszawskich szkół Wyrażenie zapewniające. Słowa polonistki są nie tylko przytaczane, lecz także przywołane jako opinia eksperta. .
Czy to źleWartościowanie negatywne. ?
? DobrzeWartościowanie pozytywne. , boSłowo-wskaźnik, sygnalizuje uzasadnienie. nikt nie spowalnia tych, którzy chłoną wiedzę ? zapewnia Słowo zapewniające. .
Tyle że gorszeWartościowanie negatywne. klasy to getta Wartościowanie negatywne. dla trudnej młodzieży. Wybucha skandal za skandalem. Wódka, seks, przemoc.
Z badań Krajowego Biura ds. Przeciwdziałania Narkomanii i Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych wynika, żeZapewnienie – powołanie się na badania instytucji. to nie są incydenty. 60 procent polskich 15-latków pije. Co dziesiąty pali marihuanę.
Autorytety zbliżoneWyrażenie chroniące. do Kościoła wyartykułowały, że taka degrengoladaWartościowanie negatywne. to wina gimnazjów. Dzieciaki trafiają do szkoły w złym Wartościowanie negatywne. wieku. Zamiast przeżyć burzę hormonów w znanym bezpiecznymWartościowanie pozytywne. środowisku, pod okiem sprawdzonych Wartościowanie pozytywne. opiekunów, są rzucane na głęboką wodę Wartościowanie negatywne. . Nie mogą liczyć na pomoc belfrówWartościowanie negatywne (?). , których nie znają. Nauka schodzi na dalszy plan, ważniejsza staje się walka o status w nowej grupie.
Paciorek
Świeckie autorytety też wysuwały zastrzeżenia. Proces nauczania poszatkowanoWartościowanie negatywne. ; zamiast zdobywać wiedzę potrzebną w życiu, dzieciaki uczą się pod testy. W sprawie gimnazjów naród nie miał wątpliwości. Z badań Homo Homini wynikałoZapewnianie. : 60 procent obywateli nie chce tych szkół. Gimnazja do wora, wór do jeziora ? żądali Polacy, a PiS słuchał.
? Gimnazjum się nie sprawdziło, jest w nim więcej przemocy niż w szkołach zawodowych ? zagadał latem 2015 r. typowany przez PiS na ministra edukacji Sławomir KłosowskiWyrażenie zapewniające – to nie tylko przytoczenie opinii. . We wrześniu tego samego roku szef Rady Programowej PiS Piotr Gliński zapowiedział, żeWyrażenie zapewniające. te siedliska zła i rozpustyWartościowanie negatywne. będą likwidowane natychmiast po przejęciu przez jego partię władzy, czyli w 2016 r.
? To będzie wygaszanie ? uspokajał nauczycieli, że nikt nie trafi na bruk. Czyli najpewniej już w 2016 r. szóstoklasiści nie pójdą do gimnazjów, ale Słowo odpierające. dopiero po trzech latach szkoły te w ogóle przestaną istnieć.
? Jak już nie będzie gimnazjów, PiS postawi na wychowanie patriotyczne, będzie przyuczać do obowiązkowości, nagradzać pracowitość. To będzie antidotum na obecne rozpasanieWartościowanie negatywne. ? podkreślali zgodnie politycy Wyrażenie zapewniające. .
Generalnie przekaz jest taki: precz z innością. DobreWartościowanie pozytywne. , co polskie. Polski Wartościowanie pozytywne. schabowy, polski Wartościowanie pozytywne. bohater, polskiWartościowanie pozytywne. ksiądz. Tego trzeba uczyć od przedszkola. W procesie edukacji najważniejszeWartościowanie pozytywne. jest wychowanie, a nie umiejętność odpowiadania na zunifikowane testy, przemycające nie wiadomo jakieWartościowanie pozytywne. wartości.
Uczniowie, którzy nie uzyskają wystarczającoWyrażenie chroniące. wysokiejWartościowanie pozytywne. oceny z wychowania, powinni powtarzać rok. Ta ocena musi mieć związek ze stopniem z religii, bo Słowo-wskaźnik, wprowadzające uzasadnienie. Kościół buduje kręgosłup moralny obywatela.
Brylanty
Za najlepszą Wartościowanie pozytywne. uchodzi szkoła fińska. Dziecko nie jest tam prawie Wyrażenie chroniące. wcale testowane, nauczyciele starają się nie zadawać prac domowych. Nie oceniają uczniów, bo Słowo-wskaźnik, wprowadzające wyjaśnienie. na wstępnym etapie chodzi o to, aby dziecko odnalazło swoją pasję i było gotowe do uczenia się później. Po zawodzie lekarza belfer to drugi najbardziej pożądany zawód w tym kraju. Dostać się na pedagogikę jest trudniej niż na prawo.
Europa kombinuje, jak pracować z uczniami wybitnie zdolnymiWartościowanie pozytywne. , zwłaszcza z prowincji. Rzecz nie tylko w tym, jak szlifować brylanty. Sukces zależy od tego, żeby je odpowiednio wcześnie Wyrażenie chroniące. znaleźć.
Najpilniejsze dziś pytanie w Polsce: co z gimnazjum? A powinno brzmieć: co po gimnazjum?
Przecież Słowo-wskaźnik
likwidacja tych szkół nie zaowocuje wstrzemięźliwością nastolatków. Nadal będą pić i palić. Burza hormonów, wchodzenie w dojrzewanie da o sobie znać w każdym typie szkoły. Chyba Wbrew pozorom nie jest to wyrażenie chroniące.
żeby zlikwidować wiek gimnazjalny.
Cały naród nie powinien mieć wykształcenia ogólnego i kończyć studiów. Tymczasem zawodówki masowo likwidowano jako relikt PRL Wartościowanie negatywne. . Te, które pozostały, odstają od nowych czasów. Bo nie sposób zostać dobrymWartościowanie pozytywne. cukiernikiem bez dostępu do nowoczesnej Wartościowanie pozytywne. kuchni. Ani mechanikiem bez warsztatu wyposażonego w najnowszy system diagnostyczny. Takie pracownie słono kosztują. Realia: absolwent technikum samochodowego nie tylko nie ma pojęcia o diagnostyce komputerowej, ale często Wyrażenie chroniące. kończy szkołę bez prawa jazdy. BoSłowo-wskaźnik, tu jako sygnał wyjaśnienia. nie ma kto zapłacić za egzamin. A kto zatrudni mechanika, który nie potrafi wjechać samochodem na podnośnik?
Poprzednia minister oświaty widziała problem. PO wpisała szkolnictwo zawodowe w nową perspektywę unijną. Za pieniądze z Brukseli zamierzano sfinansować tzw. kształcenie dualne, świetnieWartościowanie pozytywne. działające w Niemczech. Czytaj: co najmniej tak samo ważne Wartościowanie pozytywne. jak wiedza teoretyczna są praktyki zawodowe. Pod koniec rządów PO na listę profesji nauczanych w zawodówkach wpisano techników lotniskowych służb operacyjnych, przetwórców ryb, techników przemysłu mody z kwalifikacjami: projektowanie i wytwarzanie wyrobów odzieżowych. To nie było widzimisięWartościowanie negatywne. polityków. Wyszli naprzeciw naciskom rynku. Przepis umożliwiający kształcenie w tych branżach obowiązuje od września 2015 r. Trzeba pieniędzy, żeby ta edukacja miała ręce i nogi Wartościowanie pozytywne. . Bo Słowo-wskaźnik, wprowadza wyjaśnienie uczniowie znajdą się na pewno Wyrażenie zapewniające. . Z sondażu ?Rzeczpospolitej? wynika, żeWyrażenie zapewniające. już teraz, choćWyrażenie odpierające. szkolnictwo zawodowe kuleje Wartościowanie negatywne. , najlepiej Wartościowanie pozytywne. radzą sobie w dorosłym życiu absolwenci tych właśnie szkół. Jedynie co piąty korzysta z pomocy rodziców.
Rewolucja
Związkowcy policzyli, żeWyrażenie zapewniające. proponowana przez PiS reforma oznacza likwidację 100 tys. etatów. Nie wiadomo, ile będzie kosztować utworzenie nowej podstawy programowej i napisanie podręczników, aleWyrażenie odpierające. na pewno Wyrażenie zapewniające. dużo. ZatemSłowo-wskaźnik, sygnalizuje wyjaśnienie. Społeczne Towarzystwo Oświatowe zbiera podpisy pod petycją w obronie gimnazjów. PonadWyrażenie chroniące. 80 procent nauczycieli odpytanych przez ZNP nie chce zmiany. Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty wysłało do MEN protest przeciwko likwidacji gimnazjów.
WiadomoWyrażenie zapewniające. , jak ważną Wartościowanie pozytywne. rzeczą jest edukacja. AleWyrażenie odpierające. PiS nie chce walczyć na wszystkich frontach. Ten na szczęścieWartościowanie pozytywne. po cichutku odpuścił. Oficjalna wiadomość na dzisiaj: ?W MEN nie toczą się żadne prace w sprawie gimnazjów?.
I nie ma co się obawiać, że którejś nocy urzędnicy zmienią zdanie. To nie jest temat tak prosty jak ulepszenie funkcjonowania Trybunału Konstytucyjnego. Minister Anna Zalewska wyjawiła, żeWyrażenie zapewniające. partii już nie przeszkadzają gimnazja, ale Wyrażenie odpierające. fakt, że liceum nie jest 4-letnie. BoSłowo-wskaźnik, wprowadza wyjaśnienie. 3 lata nauki to za mało Wartościowanie negatywne. , aby przygotować się do matury.
WieleWyrażenie chroniące. wskazuje na to, że Wyrażenie zapewniające. z zapowiadanej przez PiS oświatowej rewolucji (zlikwidować obowiązek szkolny dla 6-latków, zlikwidować gimnazja, wydłużyć licea, zmienić program, wyrzucić testy, stworzyć Instytut Programów, Wychowania i Podręczników) zostanie spełniona jedynie pierwsza obietnica.
—
Tytuł artykułu zdaje się sugerować, że los gimnazjów jest przesądzony – ponadto, że przez autorkę jest wartościowany negatywnie. Tymczasem w tekście głównym nie znajdziemy ani takiej opinii, ani uzasadnienia dla niej. Komentarz na stronie nie głosi, że artykuł traktuje o ?wygaszaniu? gimnazjów, o którym nie do końca wiadomo, czy będzie, czy nie. Istotnie, rozważania w artykule nie przesądzają tej kwestii, ponadto stanowią dosyć luźną zbitkę uwag koncentrujących się wokół rożnych tez.
Z jednej strony mamy argumentację przeciw zasadności wprowadzenia gimnazjów:
Z drugiej zaś autorka omawia kilka powodów przemawiających przeciw słuszności likwidacji gimnazjów:
Pojawia się wątek szkoły fińskiej – powiązany z poprzednimi w sposób raczej zagadkowy. Prawdopodobnie chodzi o to, by reformę szkolnictwa przeprowadzić innym zakresie niż tylko względem liczby lat czy nazewnictwa. Szkoła fińska służy tu jako pewien wzorzec.
Poza tym mamy kilka pomniejszych argumentów, mianowicie: przytoczony argument, dlaczego zdaniem niektórych ocena z wychowania powinna być związana z oceną z religii (argument przytoczony przez autorkę, ale nie aprobatywnie).
Pojawia się także argument polityków PiS dotyczący długości trwania edukacji licealnej:
Oraz kwestie pomniejsze. Kilka cytatów ilustrujących zmianę podejścia PiS-u do sprawy gimnazjów oraz temat szkół zawodowych.
Czy na podstawie tych informacji można zrekonstruować tezę, która obejmowałaby te wszystkie wątki? Być może uwzględniając linię pisma lub przekonania autorki z innych tekstów, dałoby się to zrobić, natomiast sam tekst nie narzuca ani nie dostarcza takiej tezy.